Tuesday, June 1, 2010

gua di masa depan nanti.

"nak pegi mana pagi-pagi nie? tak keje arini?", tanya pakcik yang jual surat khabar depan masjid lama meru.
"gua nak pegi bank. tanya pasal ASB. lu tau ke pakcik pasal ASB nie?", jawab gua selambe.
"lu dah tua baru nak bukak ASB ke de? slow la lu nie!", perli pakcik tue.
"diamlah!", jawab gua.

berbekalkan superbike yang gua pinjam dari rossi, gua gerak pegi ASB. tengok dari luar macam takda orang je. buka je pintu kaca, astaga! memang tak ramai pun. tanpa segan silu gua tanya awek yang duduk kat kaunter pertanyaan tue.

"gua nak buka ASB, macamane nak buka ha?", tanya gua.
"lu jumpa itu bro. dia handle pasal new akaun.", jawab awek tue.

so gua pun pegi la jumpa mamat seorang nie. hebat orangnya. gua tanya pasal ASB semua dia tau. memanglah, dah keje dia camtue plak. lain la kalau gua tanya saiz kaki ramlah ram. confirm dia tak tau. settle je semua hal yang nak gua tau, gua pon chow. gua dapat merumuskan yang ASB itu bagus. patutlah asal gua cerita nak bukak ASB, ade je yang kata gua nak kahwin. TAHI LAH KAHWIN!

ASB sebenarnya salah 1 cara cemane orang nk simpan duit buat kahwin, bayar deposit kete, duit simpan hari tua dan lain-lain. memanglah berbaloi kalau bukak ASB nie. bila orang tanya pasal duit, senyum je la. senang, duit kat dalam akaun berkepul-kepul tunggu masa nak kena cucuk je.

gua teringat la 1 cerita kat Wanita Hari Ini. pasal kubu kewangan. bermula dari gaji kita sendiri terus ke ASB. mari gua story sikit YE! kubu kewangan bermula dari gaji kita dipecahkan menjadi dua. kertas dan hartanah.

kertas? hartanah?

kertas bermaksud benda yang kita tak nampak. contohnya, ASB lah! kita laburkan sedikit gaji kita untuk ASB. untuk kegunaan bila terdesak ataupun untuk jangka masa panjang. makin lama, pelaburan kita kat ASB makin banyak. sememangnya memang menguntungkan. tapi, kena fahamlah sedtiap pelaburan ada risiko tersendiri. ada turun naiknya. tapi buat masa sekarang, ASB still maintain okay dengan sistem pelaburannya. tak percaya? cuba try tanya sape2 yang dah ada ASB. gua belum lagi. hahaha!!

hartanah bermaksud benda yang kita nampak. contohnya, beli kedai untuk disewakan. paham? macamnie, kita beli sebuah kedai dan kita sewakan kat orang. so, setiap bulan kita akan dapat income dari sewa kedai tersebut. ataupun, kita beli rumah dan kita sewakan kat orang. sama juga, dapat income tiap2 bulan. mane nak dapat duit untuk beli semua nie? well, itu gunanya kita menyimpan kat ASB or yang sewaktu dengannya. kita ambil sedikit dari pelaburan ASB tue, then kita guna duit tue untuk beli kedai or rumah untuk disewakan. duit tue akan di'rolling'kan sampailah berganda-ganda. tak percaya? ada yang dah buat dan mereka hebat! risiko? mesti ada. contohnya, para penyewa lambat bayar sewa dan lain-lain. tapi tetap akan bayar kan? sabar.

so apa tunggu lagi? rancanglah kubu kewangan lu orang semua. jangan lewat2 sangat. kang dah susah baru nak buat. lambat bhai! gua? gua still lagi belum buat. insya'allah, minggu depan gua start buka ASB sebab gua ada rancangan untuk masa depan gua. hidup kena ada wawasan beb. lu nak awek? takkan lu nak bawak awek keluar pakai kete ayah lu. confirm awek tue lari punye. tak percaya? try la buat. kalau salah cakap gua, bermakna awek lu orang betul la sayang lu. susah sama-sama, senang sama-sama. betulkan?

okaylah, gua dah panjang membebel. gua nak tedo. esok keje dan keje. cari duit untuk masa depan. yeah!

chow!

penunjuk:
ASB bermaksud Amanah Saham Bumiputra.

*ingat ASB ingat dia. aiyak!

No comments:

Post a Comment